Emanoil Bardasare
(1850 – 1935)
Emanoil Bardasare este printre premianţii locului întâi, având lucrări dintre cele mai bune în expoziţiile şcolii. La vârsta de 18 ani, Emanoil Bardasare este trimis cu bursă la Academia din Berlin, pentru o perioadă de doi ani, ulterior continuându-şi studiile încă cinci ani în atelierul profesorului Carol von Piloty. Remarcat de Titu Maiorescu prin lucrările trimise în ţară („Cap de bătrân”, „Stegar în chiurasă”, „Fată decoltată”), i se acordă o nouă bursă pentru şase luni în Italia pentru a vizita şi studia, în marile muzee şi catedrale, operele marilor maeştri ai Renaşterii.
În toamna anului 1877, în plin debut al Războiului de Independenţă, Emanoil Bardasare este numit profesor titular la catedra de pictură (figuri şi peisaj) de la Şcoala de arte frumoase din Iaşi. Bardasare se dovedeşte a fi un bun profesor şi pedagog. Pictorul Atanasiu îşi aminteşte : „…a fost sufletul şcoalei, mai ales după retragerea la pensie a primului director Panaiteanu. Entuziast şi animator, căuta să însufleţească pe elevii săi, fie în cuprinsul şcolii, fie în afară de şcoală, sau cu prilejul excursiilor care se făceau pentru studii de peisaj după natură”1.
Recunoscut ca parte a elitei picturii ieşene, profesorul Emanoil Bardasare deschide o nouă direcţie ce apropie pictura românească a sfârşitului de secol XIX de modernitate. Ruperea nu este bruscă, însă amprenta stilului de sorginte realistă, cu o paletă cromatică amplă, se va transmite şi asupra artiştilor cărora le-a fost dascăl: Camil Ressu, R. Hette, N. Tonitza, Otto Briese ş.a.m.d..
Emanoil Panaiteanu-Bardasare făcea parte din elita picturii ieşene alături de unchiul- său Gheorghe Panaiteanu- Bardasare, ctitorul primului „muzeu de pictură care s-a deschis la Iaşi, în localul specialmente afectat pentru muzeu, bibliotecă şi facultăţi”; adică palatul hatmanului Alecu Rosetti-Roznovanu, cumpărat de stat încă din luna iulie 1860, cu 180 000 de galbeni, tocmai pentru a servi acestui scop. Tânărul Emanoil urma cursurile secundare când, în ziua de 26 octombrie 1860, s-a oficiat, în acelaşi local, şi inaugurarea primei universităţi moderne din ţara noastră. Cele 21 de salve de tun au făcut să cadă varul de pe zidurile începute ale Mitropoliei de peste drum, la solemnitate participând domnitorul Al. I. Cuza, Consiliul de Miniştri, în frunte cu Mihail Kogălniceanu, „domnii reprezentanţi ai puterilor străine”, profesori, funcţionari, breslaşi, seminarişti, două fanfare militare. La 12 ani, micul Bardasare expune studii la prima expoziţie a Şcolii de arte frumoase din Iaşi, remarcându-se prin perfecţiunea desenului care îi aduce numele de „mic prodigiu”.
În 1901, după Stahi, este numit director al Şcolii şi Pinacotecii pe care le va conduce până în 1911, anul pensionării sale. Pictorul face intervenţii pentru ridicarea unui „Palat al artelor”, adresează memorii Ministerului în care arată : „şcoalele de arte frumoase, pinacotecile, muzeele, sunt mijloacele cele mai accesibile, mai eficace, pentru dezvoltarea gustului estetic în naţiunile noastre”: Solicită aprobarea de fonduri pentru a se cumpăa lucrări de mari maeştri ca Luchian, Petraşcu, Sava Henţia, Nicolae Vermont ş.a. A sprijinit tinere talente acordându-le, în urma concursurilor organizate, bursa Siller sau premiul Lecomte de Nouy, printre aceştia : Şoldănescu, Camil Ressu, R. Hette, N, Tonitza, Otto Briese.
1- apud Traian Mocanu, “Emanoil Bardasare-60 de ani de la moarte”, Forum Cultural, Botoşani, 1995, p.7.